CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 10, 2008

Mari Ber PePatah & Ber PePatih

Mari Ber PePatah & Ber PePatih

1. alang-alang mandi biar guna sabun.
2. bapak borek, anak rintik, emaknya pasti petak-petak.
3. berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras.
4. biar putih tulang, jangan kuning gigi.
5. carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock.
6. cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun.
7. dari mana hendak ke mana , kenapa kau tanya,menyibuk pula.
8. di mana ada gula di situlah ada gula-gula.
9. di mana bumi dipijak, di situlah ada kesan kena pijak.
10. diam-diam ubi, berisi, diam-diam orang, bisu.
11. gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusi mati meninggal dunia.
12. habis madu sepah dikitar semula.
13. sedikit-sedikit lama-lama tinggal sikit.
14. harapkan pagar, pagar memang tak boleh diharap.
15. hendak seribu daya, tak hendak tak apa.
16. hidup segan, mati ditanam.
17. hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik kalau hari tak hujan.
18. jauh di mata sakit di hati.
19. jika kail panjang sejengkal,beli le kail yang panjang sikitkalau nak ngail di laut (beli kapal tunda lagi baik).
20. kais pagi makan pagi, kais petang simpan esok pagi.
21. kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.
22. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah.
23. kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili.
24. lembu punya susu, cap teko dapat nama.
25. makan hati berulam jantung dengan jeruk buah pinggang danusus masak kicap.
26. masuk teling kiri, keluar telinga kanan, tersumbat katmulut, meleleh kat hidung.
27. membujur lalu, melintang pukang.
28. orang memberi kita merasa,orang tak beri kita paksa dia.
29. patah tumbuh , hilang report polis.
30. pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara, pondan tiangtelepon.
31. sambil menyelam tengok kapal selam.
32. sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut.
33. sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalammulut.
34. sehari selembar benang, lama-lama benang habis.
35. sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dapat masukolimpik juga.
36. sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian cukai pendapatan.
37. tiada rotan pelempang pun berguna.

....Mari Berpantun....

1. pisang emas di bawa belayar,
masak sebiji je di atas peti,
pasal pisang yang lainnya habis dibedal kelasi kapal tu.


2. alang-alang menyeluk pekasam,
biar sampai ke pangkal lengan,
sebab tu lah pekasam tu masam,
bila diseluk kena ketiak masam.


3. sorong papan tarik papan,
buah keranji dalam perahu,
suruh makan engkau makan papan,
kalau boleh engkau nak makan perahu tu.


4. Tidur tak lena,
makan tak kenyang,
mandi tak basah,
berak tak basuh.



S
e
k
a
d
a
r
hiburan, jangan marah ye.....

7 comments:

Nyet Congek said...

bor...leh sik kmk copy entry berpantun tuk dr ktk..plis...

BuMbLe BooGiE said...

congrates, u've just won an award. 4 more info, do go to my blog.

BuMbLe BooGiE said...

congrates, u've just won an award. 4 more info, do go to my blog.

BuMbLe BooGiE said...

congrates, u've just won an award. 4 more info, do go to my blog.

BuMbLe BooGiE said...

congrates, u've just won an award. 4 more info, do go to my blog.

Anonymous said...

congrates, u've just won an award. 4 more info, do go to my blog. Sap tok

TommyM said...

syg, lucu na juak entry tok...maok tmuntah aku tetak...btw, happy new year 2009 sayang...